Opbouw lift
baanontwerp
|
In figuur 1 is de bouwtekening van de lift weergegeven.
Figuur 1: Links het achteraanzicht van de lift en rechts het zijaanzicht
|
In het
onderste gedeelte zit de motor, die via een schroefspindel het
lifttableau aandrijft. De motor is met wat mecano onderdelen in de
motorruimte gemonteerd.
De motorruimte bevindt zich uiteindelijk onder de
treinenfafel. De 4 geleiderstangen zijn zowel aan de onderkant als de
bovenkant geborgd in een kleine ruimte met een hoogte van 10 mm.
Figuur 2 geeft een schets van het wegdek wat tevens het hoogste niveau van het lifttableau is.
In figuur 3 is het lifttableau schetsmatig
weergegeven. De uitstulping aan de rechterkant sluit op het juiste
moment het eindcontact als de lift het hoogste niveau heeft bereikt.
Bijgaande foto's geven een goed beeld van de opbouw.
Figuur 2: Schets van
het wegdek
Figuur 3:
Maatschets van het lifttableau
Figuur 4 geeft een zijaanzicht van
de lift. In het onderste deel zit een 12 V gelijkstroommotor, die via
een spindel (4 mm schroefdraad as) het liftplateau aandrijft.
In het liftplateau zit een moer verankerd, waardoor het plateau
afhankelijk van de draairichting van de motor op of naar beneden kan
bewegen.
Met 4 geleidestangen wordt bereikt dat het liftplateau soepel op en neer kan bewegen.
In figuur 5 zijn de 4 geleidestangen zichtbaar en rechts in het
midden de schroefspindel. In het midden van het liftplateau is de
magnetische geleideband te zien met daarnaast aan beide zijden de
signaaldraden.
Figuur 4: zijaanzicht
lift
Figuur 5: inkijkje lift
Het onderste gedeelte van de lift met de motor is verzonken in
de treinentafel. Rechts boven in figuur 4 is een deel van het wegdek te
zien dat uit de bergen komt. Dat is tevens het hoogste punt van het
liftplateau, dat gemarkeerd wordt door een microcontact aan de
bovenkant (zie ook besturing van de lift). Aan de onderkant is eveneens
een microcontact gemonteerd, dat gesloten wordt als het liftplateau het
nivo van de aansluitende rotonde heeft bereikt. In figuur 6 zit het
microcontact gemonteerd aan de zijkant van het balkje op stelschroeven.
Op die manier kan de juiste hoogte van de onderste stand worden
ingesteld.
Figuur 6: achterzijde
lift
Figuur 7: zijaanzicht met besturingselektronica
In figuur 7 is de elektronica te zien, die zorgt voor een juiste
besturing van de lift. De hoofdprint zit links. De print rechts bevat
elektronica voor de Ucci interface.
Ook is hier het microcontact , dat de onderkant van het liftplateau markeert, goed te zien.
In figuur 8 is de motor met enkele mecano onderdelen te zien. Zoals al eerder vermeld is dit deel onde de tafel gewerkt.
Figuur 8: Onderste deel van de lift met motoraandrijving
De buitenkant van de lift is op dezelfde manier bewerkt als het viaduct. De zijde met electronika is op de treintafel buiten zicht.